ŠPECIÁLNY PEDAGÓG
Hlavnou náplňou školského špeciálneho pedagóga
je práca so žiakmi s rôznymi druhmi a stupňami zdravotného postihnutia. Táto práca si vyžaduje diferencovanú prípravu pre každého žiaka osobitne, a to z hľadiska obsahu vzdelávania, metód a organizačných foriem práce, konzultácií s vyučujúcimi a rodičmi. Školský špeciálny pedagóg vytvára vhodné podmienky na zmiernenie negatívneho vplyvu vývinových porúch učenia, na rozvoj integrovaného žiaka vo výchovnom a vyučovacom procese.
Práca so žiakmi
Dodržiavame zásady špeciálno-pedagogickej intervencie
Dôležitú úlohu špeciálno-pedagogickej intervencie tvoria aj rozhovory so žiakom, ktoré majú posilniť vzťah špeciálneho pedagóga a žiaka na základe dôvery, stimulovať aktivitu a snahu dieťaťa a súčasne ho motivovať do ďalšej práce.
Práca s rodičmi
Témou takýchto stretnutí býva výmena skúseností rodiča a učiteľa a hľadanie spoločného postupu pri edukačnom pôsobení na dieťa a pri zdolávaní jeho špecifických problémov. Dôležitou súčasťou spolupráce s rodičom je aj kompletizácia povinnej dokumentácie a posilnenie sebavedomia rodiča v jeho náročnej úlohe podporovať vzdelávanie dieťaťa so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami.
Termín na konzultáciu si rodičia môžu dohodnúť so špeciálnym pedagógom podľa potreby.
Práca s učiteľmi a výchovným poradcom
Školský špeciálny pedagóg je poradcom a pomocníkom triednych i predmetových učiteľov pri vzdelávaní žiakov so ŠVVP. S predmetovými vyučujúcimi vytvára každoročne individuálny vzdelávací plán z predmetu, do ktorého sa premietajú špecifické problémy žiaka vyplývajúce z jeho diagnózy a priebežne s nimi konzultuje prípadné zmeny v ňom. Pomáha riešiť problémy individuálne integrovaných žiakov a pri vypracovaní IVVP. Spolupráca s výchovným poradcom sa zameriava najmä na absolvovanie celoštátneho testovania piatakov a deviatakov so ŠVVP a na ich umiestnenie na primeraný typ strednej školy.
Spolupráca s centrami psychologických a špeciálno-pedagogických služieb
Úlohou školského špeciálneho pedagóga je koordinovať proces, za pomoci ktorého
sa žiak s problémami v učení stáva žiakom s diagnostikovanou a tolerovanou
poruchou učenia. Tento proces vyžaduje spoluprácu nielen rodiča, žiaka, ale aj
odborného garanta, ktorým je v tomto prípade CPPPaP. Školský špeciálny pedagóg
je sprostredkovateľom medzi školou, CPPPaP a CŠPP a zabezpečuje súhlas
poradenského zariadenia s individuálnou integráciou konkrétneho žiaka.
Činnosť školského špeciálneho pedagóga je zameraná predovšetkým na tieto oblasti:
- konzultácie pri prijímaní žiakov so ŠVVP do ZŠ
- zakladanie, vedenie, aktualizácia a kompletizácia dokumentácie začlenených žiakov
- špeciálno-pedagogické intervencie začleneným žiakom realizované podľa jednotlivých IVVP
- vypracovanie IVVP novozačleneným žiakom so ŠVVP
- individuálna práca so začlenenými žiakmi,
- pomoc pri riešení problémov začlenených žiakov
- konzultácie s rodičmi začlenených žiakov
- zabezpečenie rediagnostiky podľa pokynov poradenských zariadení
- príprava a zhromažďovanie materiálov pre prácu s deťmi (pracovné listy, cvičenia a pod.).
- v prípade potreby prekonzultovať a zabezpečiť využívanie kompenzačných pomôcok u začlenených žiakov (používanie notebooku, tabuliek a pod.)
- podľa možnosti a odporúčania poradenského zariadenia zabezpečiť asistenciu k integrovaným žiakom počas vyučovania
- spolupráca s pedagógmi, usmerňovanie ich práce so začlenenými žiakmi
- spolupráca s riaditeľom školy a výchovným poradcom
- spolupráca s centrami pedagogicko - psychologického poradenstva a prevencie (ďalej len CPPPaP) a s centrami špeciálno - pedagogického poradenstva (ďalej len CŠPP)
- spolupráca pri hodnotení začlenených žiakov a žiakov so ŠVVP
- účasť na zápise do 1. Ročníka
KONZULTAČNÉ HODINY PRE RODIČOV:
Konzultácie prebiehajú po predchádzajúcej dohode.
specpedpotiskova46@gmail.com
Mgr. Katarína Potisková
Školský špeciálny pedagóg